TEKNIK. Drönare har potentialen att lösa en hel del logistiska knutar i framtiden. Nu har forskare på RISE testat att leverera flygande lunch i Linköping.
Det EU-finansierade projektet heter i grunden Award: Autonomous Warehouse and Last Mile Delivery, ett sätt att undersöka effektiviseringsmöjligheter i lager- och logistikprocesser. Forskningsingenjör Andreas Gising är medlem i projektet.
– Projektet fokuserade på autonoma truckar, smarta algoritmer för schemaläggning och planering, samt last mile delivery med drönare. En autonom truck ställde fram ett paket till en drönardocka där en drönare stod och väntade för att ta vid.
I december levererades lunch från en restaurang i Linköpings utkant in till Campus Valla, Linköpings Universitet. Fågelvägen var det en relativt kort sträcka, men utmaningarna är många. I Linköping är luftrummet så kallat kontrollerat, och där är drönare av regulatoriska skäl sällan tillåtna – på gott och ont. Forskarna såg fördelen med att få hjälp av flygledningen och antog utmaningen att genomföra demonstrationen mitt i flyghuvudstadens hjärta.
– Genom ett gott samarbete med Malmens flygplats fick vi dels möjlighet att flyga i deras luftrum, och dels möjlighet att garantera Transportstyrelsen att risken för kollision i luften var utraderad. Detta var en viktig del i tillståndsprocessen.
Drönarleveranser är en växande transportlösning, och det pågår tester i Norden: både i Finland och på Island. Googles Wing-projekt lovar stordåd och svenska Globhe samlar drönarpiloter i ett globalt nätverk för att snabbt få ut förnödenheter i områden där terrängen är otillgänglig.
Men många lagstiftare har svårt att veta hur de ska hantera drönarfrågan. Det framgångsrika samarbetet i Linköping gör att Andreas Gising ser stora möjligheter framöver.
– Vi måste ändra vår inställning och se kontrollerat luftrum som möjlighet istället för ett hinder. Globalt pågår tester och utveckling av kontrollerade luftrum där bemannat och obemannat flyg samexisterar. När det blir verklighet finns alla förutsättningar för kommersiell användning av drönarleverans.
Text: Christian von Essen