SPONSRAT INNEHÅLL: Uppstickaren Sproud vill ta över världen med sin växtbaserade mjölkdryck gjord på ärtprotein. Nu handlar en stor del av arbetet om att få förändringsbenägna målgrupper att testa produkterna.
– Vi har ambitionen att bygga ett globalt bolag redan från början, säger Sprouds vd Sara Berger.
Sproud springer fort just nu. Med export till 28 marknader och egen personal i Sverige, Storbritannien och USA börjar bolaget mobilisera sig för att lägga i nästa växel.
– Vi ser att vi har ett relevant erbjudande på marknaden. Våra drycker är höga på näringsinnehåll, fria från allergener och funkar i många kulturer. Men det kanske viktigaste är att vi lyckats få till en neutral smak och en dryck som fungerar att använda brett.
AKTIVERING PÅGÅR
För att aktivera varumärket ytterligare jobbar Sproud i nära partnerskap med kaffebolag, influencers och kockar. Framförallt vill man nå den unga, urbana och nyfikna publiken.
– Mer än var tredje hushåll väljer växtbaserad mjölkdryck redan i dag och unga upp till 30 år är kraftigt överrepresenterade. Jag tror att den andelen bara kommer att växa. Det är stor konkurrens i kategorin, särskilt i en del mer mogna marknader, men en hög innovationstakt är bra för branschen som helhet.
Att det blev just ärtbaserade mjölkprodukter är ingen slump, menar hon.
– Ärtan är framtidens protein – inte bara inom växtbaserade mejeriprodukter utan även för köttsubstitut. Det är en gröda som ger en neutral och fin smak, och det är något som jorden mår bra av att odla mer av. Att få fler att prova är mest en utbildningsfråga.
SVENSK MERSMAK
Det finns också medskick till politiken. När Sara Berger reser runt i världen ser hon tydligt hur den svenska maten uppskattas.
– Jag tror att det finns en god möjlighet att sätta Sverige på kartan ännu mer med ren och hållbart producerad mat. Samtidigt kan det lätt bli polariserat kring vanor, normer och traditioner, och jag tror att svenska politiker måste inse att framtiden kommer vara växtbaserad. Lyckas vi inte skapa en hållbar livsmedelsproduktion, lyckas vi inte med klimatmålen.
Sara Berger har själv 20 års erfarenhet från livsmedelsbranschen och menar att sektorn befinner sig i en mycket spännande tid.
– Vi ser många unga svenska bolag med driv – innovatörer som utvecklar framtidens livsmedelssektor är de nya rockstjärnorna, vilket gläder mitt mathjärta. Sen handlar det inte bara om att paketera saker, utan om resurser, mätbarhet och produktkvalitet. Den här sektorn måste utvecklas för att främja samhället, jorden och vår hälsa. Det finns ingen roligare tid att jobba med livsmedel än nu.
Sproud
Grundades i Malmö 2018 och exporterar i dag till 28 marknader över hela världen. Ärterna skördas av bönder i Frankrike medan produktionen sker i en anläggning i Tingsryd.