SPONSRAT INNEHÅLL Den frysta maten har en oförtjänt låg status, trots att det är ett utmärkt sätt att minska matsvinn, bibehålla näringsämnen och underlätta planering tack vare lång hållbarhet. Picard tror stenhårt på en nyrenässans för frysdiskarna.
Picard grundandes i Frankrike på 50-talet och var då ett företag som tillverkade och levererade isbitar för att kyla mat och dryck på restauranger.
Uppenbarligen fick man mersmak på den kyliga potentialen, för 1974 öppnade den första Picard-butiken i Paris, då med ca 400 frysta produkter. Sedan dess har utvecklingen gått kraftigt framåt – i dag finns det närmare 1 050 butiker och 1 300 olika produkter. Ungefär 250 nya produkter lanseras varje år – allt från råvaror till färdiga måltider, från förrätt till efterrätt, samt både för vardagen och festliga tillfällen.
Anna Lindesjö är vd för Picard Sweden.
– Den första butiken i Sverige öppnade 2013 på Karlavägen i Stockholm, då i Picard Frankrikes regi. 2018 blev vi ett eget aktiebolag och har exklusivitet i Sverige och Norge. I dag har vi två butiker i Norge och sex butiker i Sverige. En del av utbudet finns även hos ICA, City Gross och några Coop-butiker.
FRYST MAT ÄR HJÄRTAT
Anna Lindesjö ser den frysta maten som Picards själ och hjärta. Men det finns fortfarande seglivade myter att ta kål på.
– I Sverige upplever jag generellt att det finns en skepsis mot fryst mat. Den vanligaste myten är att den innehåller tillsatser, smakar mindre och är tråkig. Vissa tror rentav att det är mindre nyttigt att äta fryst.
Det är dock långt ifrån sanningen. Genom att frysa livsmedel kan man nämligen stanna tiden.
– Att frysa ner grönsaker och frukt irekt efter skörd gör att näringsämnen bibehålls i stället för att nedbrytningen av produkterna startar. Våra frysta produkter innehåller därför inga konserveringsmedel.
MOTVERKAR MATSVINN
Bland matexperter är näringsaspekten förstås välbekant, men det finns fler fördelar. Medan färskvaror behöver fraktas snabbt och effektivt till nästa led i kedjan tämligen omedelbart med flyg och lastbilar, kan frysvarorna ta en lugnare och mer hållbar rutt.
Att reducera matsvinn är dock kanske den viktigaste fördelen med att välja fryst mat. Studier visar att det till och med går att halvera svinnet i ett hushåll genom att använda frysen oftare. Även tidigt i produktionsledet bidrar nedfrysningen till minskat svinn eftersom man inte riskerar att de färska råvarorna blir dåliga.
– Hållbarheten är längre på frysta varor – oftast runt 9-12 månader. Genom att bara ta fram den mängd som ska tillagas i stället för att låta rester bli kvar i kylskåpet för att sedan kastas, kan man göra stor skillnad på sikt.
Trots bibehållen kvalitet kan priset på fryst mat ändå hållas nere tack vare den smidigare hanteringen. För Picard handlar det ofta om att få konsumenterna att prova konceptet för att verkligen förstå fördelarna.
– Våra produkter står för kvalitet och smakupplevelse samt har lägre salthalt, vilket också är en viktig hälsoaspekt. Vår erfarenhet är att de kunder som köper någon av våra produkter för första gången, med största sannolikhet kommer tillbaka och provar fler, avslutar Anna Lindesjö.
PICARD
Grundades i Frankrike på 1950-talet och har i dag 1050 butiker över hela världen. Sortimentet innefattar 1 300 frysta produkter inom allt från kött och skaldjur till tårtor, bär och glass. Picard har sex egna butiker i Sverige samt e-handel med hemleverans i Stockholm.