SPONSRAT INNEHÅLL Vad har artificiell intelligens med salladsbarer att göra? För Greenfood och Picadeli har en egenutvecklad AI-lösning bidragit till tidsbesparingar, bättre sortiment och framförallt – minskat matsvinn.
Greenfood har de senaste åren växt till en ledande aktör inom hälsosam convenience-mat och ligger i framkant inom teknik och hållbarhet. Med en omsättning på över 5 miljarder kronor och verksamhet i USA samt på sju europeiska marknader har man en viktig roll i att bidra till hållbarare matvanor på stor skala. I Sverige är Picadeli det mest välbekanta varumärket.
Bolagsformen är intressant – istället för en traditionell koncern har Greenfood byggt ett nätverk av ett trettiotal bolag som samarbetar kring stordriftsfördelar inom exempelvis hållbarhet, finans, teknik och inköp. Delar av finansieringen är kopplad till en hållbarhetsobligation som ställer höga krav på koncernens hållbarhetsutveckling.
Vd och koncernchef David von Laskowski ser Greenfood som en föregångare inom digitaliseringen av livsmedelssektorn.
– Livsmedel utgör Europas största industri, men man har inte digitaliserats i samma utsträckning som andra branscher. I den kontexten ligger vi långt framme med teknik för att minska matsvinn och säkerställa såväl matsäkerhet som produktkvalitet.
SÅ MINSKAR AI-TEKNIK MATSVINNET
En lösning som nu rullats ut över världen inbegriper maskininlärning och artificiell intelligens, samt mängder av sensorer som pryder Picadelis salladsbarer inne i dagligvaruhandelns butiker.
– Vi scannade marknaden för att se om det fanns någon färdig lösning, men vi hittade ingen som gjorde det vi sökte. Därför valde vi att utveckla en egen plattform med syftet var att skapa mer träffsäkra prognoser så att butikerna kan skapa tillförlitliga orderbeställningar.
Den sparar tid för personalen och minskar matsvinnet dramatiskt. Lösningen heter Arcorder, bygger på senaste AI-tekniken, och ger butikspersonalen orderförslag baserat på en lång rad olika parametrar. Algoritmerna tar dels hänsyn till lagernivåer och försäljningshistorik, men även prediktioner baserat på kommande helgdagar och väderprognoser spelar in. Enligt David von Laskowski bidrar det till ökad hållbarhet på flera plan.
– Det gör både att vi och handlarna kan jobba betydligt mer resurseffektivt. Picadeli säljer 40-45 miljoner salladsluncher varje år, och målet är att komma upp i 100 miljoner inom ett par år. Hållbarhetsarbetet är inte en kostnad för oss, utan det driver vår lönsamhet framåt.
SMART SALLADSBAR GER KUNDINSIKTER
Till en början var det svårt att få butikspersonalen med på tåget, men med utbildningsinsatser och en smidig, handhållen beställningsenhet har användningen av Arcorder vuxit på alla marknader.
– Systemet är effektivt eftersom det tar bort beställarens personliga preferenser. Istället kalibreras beställningen efter vad som det faktiskt säljs mest av i just den aktuella butiken. Det gör att träffsäkerheten ökar betydligt, och om man accepterar förslaget läggs en order med ett enda klick. På vissa marknader har vi kunnat automatisera beställningarna helt utan personalens inblandning.
Picadelis salladsbarer är med andra ord utrustade med ett flertal sensorer som mäter ingrediensernas temperatur, livslängd, lagerstatus och andra parametrar. Därmed vet man exakt hur mycket som säljs i respektive butik och hur snabbt en produkt säljer slut. Nu tittar Greenfood på hur lösningen kan appliceras på andra bolag inom familjen för att öka effektiviteten och minska matsvinnet även där.
– Vi har i dag lika många produktutvecklare inom mjukvara som inom mat, och vi blir ofta kontaktade av andra livsmedelsaktörer som vill använda sig av vår teknologi. Vi kallar det för salad-as-a-service, och det här är bara början. Målet är att i framtiden ta en procent av alla salladsluncher som säljs i världen, och den här lösningen är ett viktigt steg i den riktningen, avslutar David von Laskowski.
GREENFOOD
Greenfood är en av norra Europas ledande livsmedelskoncerner inom hälsosam mat och samlar ett trettiotal bolag inom tre affärsområden: Picadeli med sitt högteknologiska salladsbarkoncept; Food solutions med färdiga wraps, sallader samt skurna frukter och grönsaker, samt Fresh produce med färska frukter och grönsaker. Sammanlagt arbetar ca 1000 personer inom Greenfood. Huvudkontoret ligger i Helsingborg.