Kameran ser allt du gör. Israeliska retail tech-bolaget Trigo vill revolutionera dagligvaruhandeln med sitt kassalösa system.
Det är ingen hemlighet att självscanning och obemannade närlivsbutiker blivit allt vanligare under de senaste åren. Samtidigt läser vi om Amazon Go, som gör det möjligt att handla utan att hantera varorna vid kassalinjen över huvud taget.
Medan Amazon bygger upp sina butiker utifrån teknikens förutsättningar, går Trigo åt andra hållet: genom att sätta upp sitt system EasyOut i befintliga butiker kan dessa transformeras på nolltid. Vi träffade bolagets COO Jenya Beilin under ett besök på Epicenter i Stockholm.
– Som kund kan du shoppa precis som vanligt och gå ut när du är klar. Vi jobbar just nu mycket med att omvandla traditionella matbutiker till digitala, där du slipper köa. Tesco i London är redan igång, liksom flera butiker i Tyskland.
Lösningen handlar om kameror i taket som med hjälp av datorsyn och AI registrerar alla varor du plockar ner i kundvagnen. Även om du tappar ut en produkt eller lägger mjölken på en helt annan hylla ska detta registreras. Men den personliga integriteten då? Jenya Beilin menar att systemet är helt GDPR-säkrat.
– Ansikten suddas ut och ingen biometrisk data samlas in. Betalningsuppgifterna behandlas av butiken precis som vanligt.
Trigo rullar nu ut sina lösningar i världen, och Sverige är av stort intresse. Först ut är dagligvaruhandeln, men tekniken fungerar på vilken butik som helst. Ingen retaildöd med andra ord? Jenya Beilin skrattar.
– Den här typen av lösningar gör det smidigare som kund eftersom du slipper köa och scanna varor. För personalen öppnar det upp för nya arbetsuppgifter och mer kundnära relationer. För butikerna gör det att du kan optimera på ett helt annat sätt, och effektiviseringen ger möjligheter att snarare öppna fler butiker. Vi kommer se en pånyttfödelse och en massa hybridlösningar, men någon död är det inte tal om.
Text: Christian von Essen // Heja Framtiden
Listen to an interview with Jenya Beilin on Heja Framtiden, episode 278: