SPONSRAT INNEHÅLL
Årstiderna fortsätter sin expansion i Sverige med ekologiska grönsakslådor och matkassar. Under 2022 öppnar man dessutom en ny e-handel med en ambition på över 1 000 ekologiska produkter.
Redan 1996 började den danske bonden Thomas Harttung sälja ekologiska grönsakslådor från sin gård Barritskov på Jylland. När han tre år senare slog sig ihop med kocken Sören Ejlersen föddes företaget Årstiderna, och man inledde det framgångsrika konceptet med grönsakslådor för hemleverans.
Sedan dess har mycket hänt, men grundfilosofin i Årstiderna är sig lik. Allt är 100 procent ekologiskt och framtaget med största möjliga respekt för planeten. De populära lådorna har sålts i Sverige sedan 2011.
Nu har ett svenskt kontor äntligen öppnat upp. Det var nämligen i maj 2021 som Rachel Seow Sosa gick från jobbet som dansk marknadschef till vd för den svenska verksamheten med bas i Malmö. Under det kommande året ska mycket falla på plats.
– Nu bygger vi upp det svenska teamet och utvecklar vår leverantörskedja. Vi har redan distributionsterminaler med bas i Stockholm, Göteborg och Malmö men kommer också att involvera fler svenska lantbrukare för att få så lokalproducerad mat som möjligt. Vi ser fram emot att kunna utvecklas tillsammans med dem.
NY BUTIK I BUTIKEN
Även affärsmodellen utvecklas. Redan i dag säljer Årstiderna både frukt- och grönsakslådor samt matkassar med recept till svenska hushåll, men allt fler andra typer av produkter tar sig successivt in i sortimentet. Nästa steg är att utveckla den nya, och betydligt större, matbutiken Jordens Bästa på hemsidan.
– Vi kommer göra det enklare att plocka ihop sin egen låda utifrån personliga preferenser, och målet är att erbjuda ett sortiment på närmare 1 000 olika produkter. Det ska inte längre vara svårt att få tag på de finaste ekologiska varorna. Vi samlar dem på ett ställe till ett rimligt pris – och det bästa av allt är att man kan vara säker på att vi odlar och tillhandahåller varorna med stor respekt för omgivningen och planeten vi lever på. Rachel Seow Sosa understryker att matfilosofin fortsatt är säsongsbetonad.
– Många av våra branschkollegor utgår från sina recept och sourcar varorna efter det. Vi gör alltid tvärtom – utgår från vad som finns i säsong och bygger inspiration och matkassar efter det. Med Årstiderna ska du kunna veta att du får ramslök, majs, parris eller pumpa, just när produkterna är som bäst. Annars finns de inte i sortimentet.
INGA VAROR FÅR FLYGA
Hållbarhetsarbetet är ett ständigt pågående maraton, och Årstiderna har för vana att regelbundet sammanställa sitt klimatavtryck för att se ilka områden som behöver ytterligare åtgärder. Primärproduktionen ger förstås störst CO2-utsläpp, därefter kommer transporterna.
– En av våra grundstenar är vår ”no fly policy” – inga av våra produkter ska behöva fraktas med flyg, utan vi försöker alltid välja tåg först, därefter båt eller lastbil. Vi ser just nu över hur vi kan elektrifiera eller på annat sätt få ner den klimatpåverkan som våra sluttransporter medför. Vi behöver inte vara bäst på allt, men alla måste bidra. Vi har ett gemensamt ansvar för planeten.
Rachel Seow Sosa kommer tidigare från en bakgrund inom tech och gaming, men har under de senaste sex åren varit hängiven Årstiderna.
– Jag hade ingen livsmedelsbakgrund, utan kastade mig in i Årstiderna och blev helt fascinerad alla olika kompetenser som finns här – från trädgårdsmästare till Michelinkockar, kommunikatörer och dataanalytiker. Att jag själv är så övertygad är en bra utgångspunkt vidare. Jag älskar våra produkter, så det känns verkligen bra i magen att jobba här.
ÅRSTIDERNA
Med sin bas på danska gårdarna Barritskov och Krogerup levererar Årstiderna ekologiska produkter till nästan 100 000 kunder i Sverige och Danmark. Bland sortimentet finns frukt- och grönsakslådor, matkassar och ett allt bredare urval av andra ekologiska produkter. Årstiderna utsågs till Årets Hållbara Retailföretag på Retail Awards 2020.