SPONSRAT INNEHÅLL
Sedan starten under ransoneringsperioden 1944 har Culinar gått från att sälja emulsionskryddor till att i dag agera produktutvecklingspartner åt några av de mest spännande foodtech-bolagen.
I Fjälkinge strax utanför Kristianstad finns en doldis i det svenska livsmedelslandskapet. Culinar har under 80 års tid utvecklat sin kompetens och produktportfölj, men grundfilosofin är densamma: smaken måste stå i centrum. Vd Håkan Christensson ser bolagets roll som allt viktigare.
– Vår kompetens är nyckeln till rätt smak och konsistens hos många av de livsmedel som kommer ut på butikshyllorna. I genomsnitt är vi med i lanseringen av två nya produkter varje dag.
PRODUKTUTVECKLING GENOM HELA KEDJAN
Medan många livsmedelsproducenter är väldigt duktiga på just sin råvara, kan man ofta behöva hjälp med att produktutveckla just smak och konsistens så att det blir ett slutresultat som tilltalar konsumenterna. Där kan Culinar vara behjälpliga genom hela kedjan.
Med 15 dedikerade produktutvecklare är företaget särskilt delaktigt i den gröna omställningen, inom allt från konceptutveckling till smaksättning och textur.
– Det händer mycket inom alla segment av livsmedelsindustrin, men just nu är det inom växtbaserade produkter som vi ser störst förnyelse. Dessutom ökar konkurrensen hela tiden – konsumenterna vill ha hållbara och hälsosamma produkter med korta ingredienslistor, men det måste vara gott för att det skall bli en säljsuccé.
STÖRST IMPACT LÄNGST BORT
Hållbarhetsarbetet pågår ständigt inom Culinar, framförallt för att säkerställa att produktionen av kryddor och råvaror sker på ett hållbart sätt, både när det gäller odlingsteknik och arbetsvillkor. Produktionen är fossilfri sedan 2019.
– Vi är bland annat engagerade i Sustainable Spice Initiative för att jobba med en mer hållbar odling av våra kryddor. Jag är övertygad om att det är bakåt i ledet vi kan ha störst positiv påverkan.
SPÄNNANDE TID FÖR LIVSMEDEL
Håkan Christensson är personligt och djupt engagerad i branschens utveckling, med styrelseposter i både Livsmedelsföretagen, Sweden Food Arena och Arom- och Kryddföreningen i Sverige. Han är positiv till det stora intresset för innovation och foodtech som bubblar i livsmedelssektorn just nu, där både samverkansinitiativ och kapital hittar fram.
– Det är en helt annan värld, och mycket inspiration hämtas från tech-industrin. Jag har jobbat med livsmedel i 35 år och känner att vi befinner oss i en väldigt spännande tid.
CULINAR
Culinar är ett svenskt livsmedelsföretag som erbjuder kunskap, produktutveckling och ett stort sortiment av ingredienser till livsmedelsindustrin på den nordiska marknaden. Företaget finns i Fjälkinge, strax öster om Kristianstad. Culinar har 180 medarbetare och en årsomsättning på 706 MSEK.