Fazer möter framtiden med havre

SPONSRAT INNEHÅLL

Genom forskning och innovation satsar Fazer allt mer på förädlade havreprodukter. Den näringsrika grödan kan ligga till grund för allt från bröd till alternativ till mejeriprodukter och basvaror såsom ris och sötningsmedel.

Efter att ha sålt sin restaurangverksamhet i Sverige under 2020 går Fazer nu allt djupare in i sin uttalade strategi med tonvikt på snabbrörliga konsumentvaror. Fokus ligger på marknaderna för bageri-, konfektyr- och non-dairy-produkter samt växtbaserade livsmedel.

– Vi fortsätter arbeta för att vara ett modernt, hållbart livsmedelsföretag och fokuserar på sådant som är meningsfullt för konsumenterna och som skapar tillväxt och lönsamhet för Fazer. Vår breda portfölj med närmare hundra populära lokala och internationella varumärken är en av hörnstenarna för vår framgång och vi påskyndar vår tillväxt genom innovationer, foodtech och nya konsumentkategorier, säger Mats Liedholm, vd för Fazers svenska verksamhet.

FÖRDUBBLING AV HAVREPRODUKTIONEN

Efter en investering på 160 miljoner kronor i en fördubbling av kapaciteten på Fazer kvarn i Lidköping kan Fazer också titulera sig en av Nordens största havreproducenter. Lidköping blir därmed ett allt viktigare nav för Fazer i den fortsatta tillväxtstrategi och satsningen på växtbaserad mat med starkt fokus på havre.

– Vi har en lång tradition av att jobba med spannmål och har byggt upp en omfattande kvarnverksamhet i både Finland och Sverige. Det har pågått under en längre tid, och vi är i dag framstående inom forskning och utveckling när det gäller havre, säger Mats Liedholm.

Havrebaserade produkter är en alltmer självklar del av Fazers produktportfölj och företaget har som ambition att bli en av de ledande aktörerna inom växtbaserad mat och dryck i norra Europa genom att ständigt identifiera nya kategorier och utöka befintliga kategorier. Nästa steg nu är att ta in havre i ett bredare måltidserbjudande.

– Växtbaserad mat är en snabbväxande kategori och här vill vi möta efterfrågan med vår havreexpertis och kapacitet och vara en föregångare inom växtbaserade produkter. En stor satsning i år är vår lansering av en ny växtbaserad produktfamilj med kraft från havre och ett helt nytt varumärke, Fazer Willja.

SÖTA EGENSKAPER

En mer okonventionell innovation är användningen av havreskal. En av Fazers finska kollegor började undersöka möjligheterna till förädlingav denna biprodukt från havrekvarnsprocessen och insåg att det innehöll xylom, en ingrediens som används för att producera sötningsmedlet xylitol. I dag är Fazers nya xylitolfabrik på plats, en investering som är ett exempel på arbetet för att främja cirkulär ekonomi.

– Xylitol är faktiskt en finsk produkt som ursprungligen kommer från björksav. När vi gjorde labbtester visade det sig att det gick att producera xylitol av havreskal. Det är första gången detta görs, och vid den nya produktionsanläggningen i Lahtis kommer vi varje år kunna omvandla 40 000 ton havreskal till 4 000 ton xylitol.

Men det cirkulära tänket slutar inte där. Restprodukten efter xylitolproduktionen pressas till en slags havrekaka som förs på löpande band till den intilliggande biogasanläggningen. På så sätt kan bageriet och kvarnen försörjas med energi i ett cirkulärt kretslopp.

– Det här projektet är otroligt spännande. Nu kommer vi dels kunna sälja xylitol på marknaden; dels ersätta socker i en rad olika varor. Det är en verksamhet där man verkligen har tänkt igenom hela resan och vilka värden man kan få ut. Det rimmar väl med vår grundmission: mat med mening, avslutar Mats Liedholm.


Klimatmål för 1,5 grader

I december 2021 stod det klart att Fazers klimatmål har validerats och godkänts av Science Based Targets initiative (SBTi). Dessa är:

• Minska absoluta utsläpp av växthusgaser (CO2e) i scope 1 och 2 med 42 procent senast 2030 jämfört med referensåret 2020.
• Minska de absoluta utsläppen av växthusgaser (CO2e) i scope 3 med 42 procent senast 2030 jämfört med referensåret 2020.
• Få 53 procent av leverantörerna i värdekedjan att anta vetenskapligt baserade klimatmål senast 2025.


FAZER

Karl Fazer öppnade sitt första café i Helsingfors 1891, och under de följande 130 åren har Fazer vuxit till ett internationellt företag med fokus på matupplevelser. Med en bred portfölj inom konfektyr, bageri och växtbaserat innefattar varumärkesportföljen såväl Karl Fazer, Dumle, Tutti Frutti och Froosh som Frebaco och Skogaholm. Fazer-koncernens omsättning 2020 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 8 500. Fazer har verksamhet i Norden, Baltikum och Ryssland samt exporterar till ytterligare 40 länder.

Fazer.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *