Som konsument är det svårt att överblicka matvarornas innehåll, ursprung och hållbarhetsparametrar. FoodFacts vill ändra på detta.
En viktig del av livsmedelsbranschens hållbara omställning handlar om transparens, så att konsumenterna kan förstå produkterna och upptäcka ny mat. Men hur ska all information kunna presenteras på ett enkelt sätt? Erik Strandin Pers är vd på det nystartade bolaget FoodFacts.
– Vi kartlägger de produkter som finns på svenska marknaden genom att indexera dem efter deras olika egenskaper, till exempel vilka ingredienser de innehåller. Vi gör detta genom att kombinera leverantörernas data, tredjepartsinformation och våra egna analysalgoritmer som vi utvecklat under de senaste 12 månaderna.
Genom att visualisera produktdata kan FoodFacts presentera den på ett lättillgängligt sätt i den egna appen. Modellen vill man ska vara samarbetsorienterad och fri från reklam eller betyg.
– Vi börjar med att rulla ut en testversion av vår app nu under våren 2021. Den hjälper användaren att förstå en produkt, till exempel vad som egentligen är skillnaden mellan en dyrare, certifierad vara och en billigare variant utan hållbarhetssymboler. Appen blir gratis, men så småningom finns möjlighet att införa vissa premiumfunktioner för betalande användare och kanske även för varumärkesägare och handlare där de kan berätta lite mer om ursprung och var varan finns att köpa.
Allt behöver dock inte mynna ut i en app. FoodFacts arbetar med en molnplattform som möjliggör flera tjänster som kan hjälpa konsumenter att ta steget in i en hållbar och faktabaserad matkonsumtion.
– För e-handlare finns det stora möjligheter med att låta kunden söka och filtrera enligt de parametrar man tycker är viktigast, exempelvis produkter utan palmolja eller med mindre socker. Ju bättre produktdata, desto lättare att koppla på sökfilter, produktrekommendationer och menyförslag. Vi vill vara en hubb för matfakta, avslutar Erik Strandin Pers.
Text: Christian von Essen