Beskriv Einride och var ni befinner er i utvecklingen just nu?
– Vi erbjuder en plattform för elektrisk och autonom frakt, vi säljer alltså inte fordon utan transportlösningar. Just nu är det fullt fokus på expansion och att växa snabbt – både i Sverige och utomlands.
Livsmedelsbranschen kämpar hårt för att få ner sina klimatavtryck. Vilka konkreta samarbeten och projekt har ni på gång inom den sektorn?
– I dag har vi partnerskap med Coca-Cola, Lidl och Oatly inom livsmedelsbranschen, och många fler intressanta samarbeten på gång.
Elektrifiering är en uppenbar megatrend, men det tycks vara svårt att få till det för tyngre transporter?
– Vi behöver egentligen inte tunga transporter, vi behöver flytta gods så hållbart och effektivt som möjligt från punkt A till punkt B. Grundproblematiken har varit själva affärsmodellen, som sett likadan ut i 80 år. En lastbilstillverkare tillverkar en lastbil, säljer den till ett åkeri som säljer frakttjänster till ett livsmedelsföretag. Det gör att det finns ett incitament att sälja så många och så stora lastbilar som möjligt. Du som livsmedelsföretagare har begränsad tillgång till logistikdata, vilket i sin tur leder till ineffektivitet och lastbilar som kör runt hel- eller halvtomma.
Vad står egentligen i vägen för eldrivna lastbilstransporter? Vilka lösningar ser ni?
– Med elektrisk transport behöver du ha stenkoll på dina rutter, eftersom faktorer som väder, last och vägunderlag påverkar energitillgången i större utsträckning och du behöver veta när och hur du ska ladda bilen. Så förutom elektrifiering behövs också digitalisering för att få tillgång till all nödvändig information. Det öppnar upp för effektiviseringsmöjligheter. Helt plötsligt kan du som livsmedelsföretagare se lastbilarnas exakta position, fyllnadsgrad, energiåtgång och var förbättringspotentialen finns, vilket hjälper dig spara pengar och arbeta för att nå dina hållbarhetsmål. Med elektrifiering kan du reducera koldioxidutsläppen med upp till 90 procent, redan från dag ett.
Hur kan logistiken bli mer effektiv?
– Det finns enorma möjligheter för samfrakt med andra företag. Vårt mål är att frakta så mycket gods som möjligt, med så få fordon som möjligt, och för att göra det behöver du titta på frakt från en systemnivå: se till att lastbilarna kommunicerar med logistikcheferna och logistikcheferna kommunicerar med varandra. Det låter självklart men det är ett helt nytt sätt att arbeta i den här industrin.
Text: Christian von Essen