Hur lyckades fabriken i Jordbro gå över till 100 procent återvunnen plast i PET-flaskorna?
– Vi har som mål att sluta använda fossil råvara i våra förpackningar och det gör vi genom att öka andelen förnybart samt återvunnet material. Sverige var en lämplig marknad att introducera 100 procent återvunnen plast på eftersom vi har ett så välfungerande retursystem via Returpack. Dessutom är konsumenterna väldigt medvetna och förväntar sig att förpackningarna återvinns och återanvänds till nya flaskor. För att säkerställa att den nya flaskan upprätthöll samma höga kvalitet som dess föregångare krävdes naturligtvis gedigna tester.
Vilka utmaningar finns det för att skala upp den utvecklingen inom hela branschen?
– Vi välkomnar en övergång där vi alla minskar vårt fossilberoende och återanvänder våra resurser i allt högre utsträckning. För att hela branschen ska kunna bli fossilfri i sina förpackningar – och om vi ska jobba för ett mer cirkulärt flöde – så krävs det investeringar i kompletterande återvinningstekniker för att upprätthålla den cirkulerande plastens kvalitet. Men också att vi säkerställer att det som samlas in blir till nya flaskor och inte går till andra material. CCEP investerar i utvecklingen av nya återvinningstekniker.
Vilka andra åtgärder gör Coca-Cola just nu på förpackningssidan?
– Vi ser kontinuerligt över alla delar i syfte att minska mängden material vi använder. Just nu i dagarna går vi över till att använda återvunnen plast även i krympfilmsplasten runt våra förpackningar. Vi arbetar också med ett flertal projekt där vi ser på förpackningsfria lösningar. Utöver detta fortsätter insamling att vara en viktig del för att vi ska nå målet: att varje förpackning vi sätter på marknaden ska samlas in.