Kavli: ”Vi har hållbarhet inristat i vårt DNA”

SPONSRAT INNEHÅLL

PRODUCENT. Kavli tar nya grepp kring sitt hållbarhetsarbete med matveteranen Victoria Voss vid rodret. Men företagets själva ägarform vilar också på en hållbar grund.

För många konsumenter är Kavli mest känt för sina såser, majonnäser och mjukostar. Men inom koncernen finns inte mindre än 14 varumärken med allt från Plantis växtbaserade mejeriprodukter och Druvans vinäger till Västerviks senap och Perstorps ättika.

Victoria Voss är nytillträdd i rollen som Kavlis första hållbarhetschef. Hon kommer från en gedigen bakgrund inom matsystemet, bland annat som biolog och miljövetare, samt som forskningskoordinator på Gunhild Stordalens organisation EAT.

Nu väntar en annan typ av utmaning på Kavli. Victoria Voss poängterar att bolaget redan har hållbarhet som grundförutsättning i själva ägarstrukturen.

– Kavli ägs av en privat stiftelse, så vi brukar säga att hållbarhet finns inristat i vårt DNA. Överskottet från vår försäljning går till verksamheter som på olika sätt bidrar till en hållbar utveckling. Vi behöver inte jobba med kortsiktiga löften mot aktieägare. Det är inte många konsumenter som känner till detta, men nu kommer vi börja kommunicera Kavlifondens arbete tydligare.

I dagsläget är det cirka 100 miljoner kronor varje år som skänks till 40 olika initiativ och projekt världen över. I Sverige bidrar Kavlifonden bland annat till Sveriges Stadsmissioners samordning av matbanker. Ramverket för Kavlis mer övergripande hållbarhetsarbete heter ”Vårt Ansvar” och ett nyckelbegrepp är ansvarsfull tillväxt.

– Vi vill förstås fortsätta att växa som livsmedelsföretag, men det ska ske genom kvalitativa och säkra livsmedel, en klimatsmart och resurseffektiv verksamhet och genom att vi är en engagerad samhällsaktör. Redan i dag är vi på väg mot 98 procent fossilfri produktion, och vi inleder nu förarbetet med att ansluta oss till den globala plattformen Science-Based Targets Initiative för att sätta klimatmål i enlighet med 1,5-gradersmålet.

Victoria Voss är väl bekant med livsmedelsindustrins ständiga och hårfina balansgång mellan pris, kvalitet, hälsa och hållbarhet, men hon ser stora möjligheter till omställning framöver.

– Livsmedelssektorn kommer att spela en avgörande roll för att nå klimatmålen. Nu vill vi ta ytterligare kliv – Kavli ska bli ledande i de här frågorna och föregå med gott exempel. Skärpta inköpskrav och innovativ produktutveckling blir viktiga komponenter i vårt hållbarhetsarbete framåt. Det faktum att kund- och konsumentkraven stramas åt är bara positivt: det skapar ännu större incitament för oss att flytta fram positionerna.

KAVLI
Kavli är en livsmedelskoncern som ägs av stiftelsen O. Kavli og Knut Kavli’s Almennyttige Fond. Stiftelsen är ensamägare av Kavlikoncernen och allt överskott som inte återinvesteras i företaget går årligen till Kavlifonden och dess allmännyttiga verksamhet. Kavlikoncernen har idag verksamhet i Norge, Sverige, Finland och England, med en årlig omsättning på drygt 4,2 miljarder kronor.
Kavli.se

Lyssna även på en längre intervju med Victoria Voss i Heja Framtiden avsnitt 205.