Hydroponisk vertikalodling blir ett allt mer effektivt sätt att odla grödor så nära konsumenterna som möjligt och foodtech-bolaget Swegreen har kommit långt med sin gröna stadsodling. Nu vill man få fler fastighetsägare att förstå möjligheterna med konceptet.
I DE KARGA källarlokalerna under DN-skrapan i i Stockholm är det alltid sommar. Där odlar Swegreen i dag örter och sallader. Basilika är den mest gångbara och säljs under varumärket Stadsbondens till utvalda butiker, men även mynta, koriander och persilja syns längs de LED-belysta raderna.
Forskningen för att ta fram den högteknologiska odlingen skedde under flera år inom företaget Plantagon, men efter grandiosa visioner och stor medieuppmärksamhet gick Plantagon i konkurs i början av 2019.
Själva anläggningen i DN-skrapan var dock finansierad av två externa entreprenörer, och det är dessa som tillsammans med några tidigare medarbetare samt nya delägare nu utvecklar verksamheten under ny flagg.
Sepehr Mousavi är en av dem som följde med, och i dag är han innovationschef och hållbarhetsstrateg på Swegreen. Han ser den underjordiska, hydroponiska odlingen som ett proof of concept som man nu kommer att skala upp på andra platser i världen.
Lönsamhet kräver cirkularitet
Odlingen är automatiserad och högteknologisk – med hjälp av sensorer och artificiell intelligens kan ljus, vatten och energi optimeras, och nästa steg är att utveckla maskininlärning. Sepehr Mousavi menar att stadsodling på det här sättet har potential att bli mycket lönsamt. Men för att skapa maximalt värde behövs en nära samverkan med fastigheten.
– Jag skulle säga att det krävs infrastrukturintegration för att nå full cirkularitet. Våra växter rensar till exempel 16 miljoner m3 luft varje år. De får CO2 från kontoren och bildar nytt syre istället. Även energianvändningen är cirkulär, och överskottsvärmen leds in i fastighetens bergvärmesystem.
Produktionen är ständigt igång hos Swegreen, men de stora möjligheterna menar Sepehr Mousavi ligger i bolagets kunskap och teknik.
– Vi utvecklar nu ett kompakt odlingskoncept med en molntjänst, finansierat genom licensiering. Det blir en slags franchise-lösning, och vi ser redan ett stort intresse bland fastighetsägare, men även från matbutiker som kan odla själva istället för att importera bulk från Europa.
Text och porträttfoto: Christian von Essen
Längre intervju med Sepehr Mousavi finns i Heja Framtiden podcast #114