Sweden Foodtech står ständigt i stormens öga när det gäller framväxten av det nya matsystemet i Sverige och Norden. Vd JOHAN JÖRGENSEN menar att situationen för tankarna till internets ungdom.
NÄR JOHAN JÖRGENSEN våren 2018 gästade Heja Framtiden som en av podcastens allra första gäster i avsnitt 8, kretsade samtalet en hel del kring hur dataexplosionen skulle kunna utveckla matsystemet i helt nya riktningar. Samtidigt fanns där en stenhård tro på branschens potential att skapa riktigt stora värden – en insikt han knappast backat från sedan dess. Men det är ett annat ord som kommer omedelbart när vårt samtal inleds, drygt 1,5 år senare.
– Det handlar om innovation, säger han. Brutalt, på alla fronter. Foodtech påminner verkligen om när internet var ungt – man kunde se en massa möjligheter om man satt på insidan av vågen. Från utsidan ser det möjligen ut som en fluga.
Stor förändringskraft
Med bakgrund som it-entreprenör och investerare är det inte konstigt att Jörgensen känner igen mekanismerna. När innovationssystemet nu sätter tänderna i matindustrin sker det som brukar ske, menar han: massiv, disruptiv förändring.
– Den gamla sektorn håller hoppet vid liv: ”kanske det inte händer!”. Samma sak har vi sett från både transportindustrin och finansbranschen. Men kraften i den här förändringen gör att den inte går att stoppa.
Han ser också att kapitalet på allvar har börjat vakna.
– Det är spännande, för då får man bränsle till den här brasan. I dag är finansieringsrundor på miljardbelopp inte ovanliga inom matsystemet, och de pengarna går rakt ner i vidare utveckling.
Sveriges roll på foodtech-kartan
Johan Jörgensen blir ofta inbjuden att leda seminarier och panelsamtal kring framtidens mat, dels i den egna organisationens regi, men även i samarbete med evenemang som Sthlm Tech Week och i internationella sammanhang. Han ser USA som en uppenbar föregångare i branschen, men menar att Kina och Asien är spännande att följa. I Europa och Sverige finns många bra bolag, även om de inte skapar de största rubrikerna.
– Det kommer många intressanta entreprenörer nu, men jag skulle önska att vi såg mer investeringskapital och förändringsvilja i den svenska matsektorn. Data-entreprenörerna är inte alltid intresserade av detaljhandeln.
Ett citat från Amer Mohammed, digital chef på Coop, dyker upp i bakhuvudet apropå hur man kan använda data i framtidens livsmedelsbutik: ”om mjölken kommer från oss eller någon annan är i grunden ointressant.” Johan Jörgensen menar att synsättet på ett utmärkt sammanfattar idén om öppen innovation.
– Det skapar en spännande förskjutning: är mat egentligen en produkt, en plats eller en tjänst? Hur vi löser problemet bakom är inte särskilt intressant för kunden. Men vem har makten, och var ligger värdet?
Storspelare från andra sektorer
De stora förändringarna har inte skett i Sverige ännu, menar han, och hänvisar till e-handlarnas uppköp av detaljkedjor för att komma närmare sina kunder. Amazon köpte som bekant matkedjan Whole Foods Market för snart tre år sedan, med 500 butiker och 91 000 anställda.
– Frågan är när Facebook tar sig in i matsektorn? Vi kommer få se fler storspelare komma in från andra sektorer och skaka om ordentligt under de närmaste åren.
Johan Jörgensen ser fram emot att fortsätta jobba med att utveckla matsystemet tillsammans med Sweden Foodtechs många samarbetspartners.
– Det kommer att bli allt tydligare för alla vad det nya matsystemet är, och folk inom matsystemet och
livsmedelskedjan inser att de kan påverka det här i rätt riktning. Det nya matsystemet är hälsosammare, godare och mer hållbart. Mat kommer att bli en angelägenhet för många fler.
Text: Christian von Essen